KAWRUH GENDHING LAN GAMELAN
KASUSASTRAN KANG TINEMU ING GENDHING
1.
Cakepan inggih
punika syair, tetembungan kang dienggo ing tembang.
2.
Cengkok inggih
punika lak-luking swara kanggo nglagokake tembang.
3.
Gendhing inggih
punika lelagoning gamelan kawangun saking mawarni aspek karawitan.
4.
Gamelan inggih
punika piranti karawitan kanggo ngiringi tembang, kayata; bonang, kendhang,
gong kempul, gender, gong gedhe, peking, demung, saron, kenong, slenthem,
gambang, rebab, siter, lsp.
5.
Laras inggih
punika rasa thinthingane swara cendhak nganti swara dhuwur.
6.
Titi laras
inggih punika angka minangka gantine laras (swara cendhak tekan swara dhuwur).
7.
Pathet inggih
punika ukuran cendhek lan dhuwure swara kanggo nglagokake tembang.
8.
Pedhotan inggih
punika pamedhoting swara ing tengahing tembang ing saben larik.
9.
Senggakan inggih
punika unen-unen mawa lagu ing satengahing tembang kang binarung swaraning
gendhing/pradangga.
10. Swarawati inggih punika waranggana, pesindhen,
penyanyi putri.
11. Wiraswara inggih punika penyanyi kakung.
12. Gerong inggih punika tembang kang dilagokake bareng
karo gamelan kanggo mbarengi gendhing, dene sing gerong para
wiraswara/pradangga.
13. Sindhenan inggih punika tetembangan kang dilagokake
dening waranggana utawa pesindhen binarung swaraning gamelan/ lelagoning
gendhing.
14. Irama inggih punika ukuran rindhik rikating
panabuhing gamelan.
15. Bawa inggih punika tembang kanggo mbukani gendhing
utawa miwiti gendhing tanpa tabuhan.
16. Buka inggih punika tetabuhan utawa swara kanggo
bukani gendhing.
17. Blimbingan inggih punika wujud wilahan gender,
slenthem, demung, saron, lan peking sing tengahe nganggo lingiran (penampang
trapesium0.
18. Niyaga inggih punika paraga kang ngayahi nabuh
gangsa.
19. Paniti inggih punika paraga kang kajibah mranata
tata rakiting gangsa ing panggungan lan ngupakawis gangsa.
20. Karawitan inggih punika gumelaring gangsa saprabote,
saged wujud pagelaran mandhiri utawa kangge ngiringi pagelaran liyane (ringgit,
kethoprak, ludrug lsp)
21. Waranggana inggih punika wanita ingkang ngrengga
karawitan kanthi tetembangan/sindhenan.
22. Saprangkat inggih punika gangsa jangkep, laras
Slendro lan Pelog.
23. Sapangkon inggih punika namung laras Slendro utawi
Pelog kemawon.
24. Cokekan inggih punika pagelaran karawitan kang
ricikanipun Gender, Slenthem, Kendhang Batangan, Siter, Gong Kemodhong.
25. Alusan inggih punika Gendher, Gambang, Rebab, Siter,
Suling.
26. Balungan inggih punika Demung, Saron, Peking.
KAWRUH BUDAYA GAMELAN KARAWITAN
Gamelan miturut Baoesastra Djawa W.J.S Poerwadarminta
inggih punika arane tetabuhan kang rericikane akeh banget (saron, bonang,
gender lsp). Bahan sing biasane danggo nggawe gamelan arupa Perunggu utawa
gangsa (campuran tembaga lan timahsari), Kuningan saha Barut (wesi lan plat). Gamelan
iku salah sijining jinis utawa corak gamelan kang urip ing tlatah Jawa Tengah
(uga Yogyakarta) lan sabageyan Jawa Wetan. Musik gamelan Jawa iki beda karo musik
gamelan saka dhaerah liya, yen musik gamelan Jawa umume nduwe nada luwih lembut
lan nganggo tempo luwih alon, beda karo musik gamelan Bali sing tempone luwih
cepet, uga gamelan Sundha sing musike mendayu-dayu lan didominasi swara suling.
Amarga iku, Gamelan Jawa iku uga kasebut pentatonis. Saprangkat gamelan komplit
iku nduwe 2 laras inggih punika Gamelan Slendro lan Gamelan Pelog. Laras slendro
beda karo pelog, ing slendro ora ana nada 4 (papat/pa) karo 7 (pitu/pi). Laras slendro
nduwe 5 nada, inggih punika 12356 kanthi interval kang padha.dene laras pelog
iku nduwe 7 nada inggih punika 1234567. Nadyan mangkono, gamelan pentatonis
kuwi dhasare ana 5 nada (penta = 5, tone = nada).
Laras inggih punika swara kang ajeg dhuwure, ora owah,
kasebut uga nada, sistemnada/ tonalsystem. Laras slendro (SI.) ateges sistem
nada kang manut cendhek-dhuwure lan interval saka gamelan slendro, semono uga
laras pelog (PI.). Titilaras inggih punika notasi nada kang ditulis manut
sistemnada laras lan pathete. Dene pathet (Pt.) inggih punika ukuran
endhek-dhuwuring laras, minangka wates wilayah nada. Pathet ing laras slendro
iku antarane, pathet Nem (6), pathet Sanga (9), lan pathet Manyura (Myr). Dene pathet
ing laras pelog inggih punika, pathet Lima (5), pathet Nem (6), lan pathet
Barang (Br). Instrumen Gamelan Jawa
utawa prabot gamelan sing diwastani ricikan nduwe aturan-aturan kang pakem,
antarane saben piranti nduwe fungsi dhewe-dhewe, kayata kang murba lagu inggih
punika rebab, gender, bonang, suling, gambang; kang mangku lagu inggih punika
celempung, siter, lan balungan (slenthem lan saron); kang murba irama inggih
punika kendhang, bedhug, dhodhogan; lankang mangku irama inggih punika kempul,
gong, kethuk, kenong, kempyang, kemanak, kecer. Dene arane pemain sing nabuh
gamelan iku lumrah kasebut panayaga utawa nayaga/wiyaga, sing nembang arane
pesindhen utawa wira-swara/swarawati. Ing
ngisor iki andharan cekak bab ricikan gamelan miturut wujud, bahan, cara nabuh
gamelan:
1.
Wujud Tebokan
Ricikan gamelan
ingkang Wujud Tebokan kayadene Bedhug, Kendhang, Ketipung, Tambur. Cara nabuh
dithuthuk (bedhug, tambur) dikebuk/keplak/tabok (kendhang).
KENDHANG
Kendhang iku
piranti gamelan kang ditabuh nganggo kombinasi antara tlapakan karo driji
(dikebuk). Kendhang diselehake ing wadhah panyangga saka kayu sing wujude
memper huruf Y. Wujude meh silinder,
simetris, ing salah siji sisih rada gedhe tinimbang sisih lawane. Kendhang iku
wujude ana kendhang ageng/gedhe/gendhing, kendhang ketipung, kendhang
ciblon/batangan, lan kendhang sabet/kosek/wayang. Swara kendhang umume inggih
punika: dlang, dlong, dhah, dheng/nggen,
thung, ket, tong, lan tak.
Kendhang gendhing utawa
kendhang ageng iku kendhang sing paling gedhe ukurane (kerep disebut kendhang
gedhe) dibandhing kendhang liyane. Kendhang gendhang iki uga ngasialke swara
kang cendhek dhewe tinimbang kendhang liyane. Ana sebutan kendhang satunggal inggih punika kendhang ageng iki ditabuh
dhewekan, lan kendhang kalih inggih
punika kendhang ageng ditabuh bareng karo kendhang ketipung (kendhang loro).
Kendhang ketipung utawa
biasa disebut ketipung iku kendhang kang cilik dhewe lan ngasilaken swara
paling dhwur dibandhing kendhang liyane. Ketipung biasane ditabuh bareng karo
kendhang ageng. Swara ketipung iki padha karo swara kendhang umume lan jinising
swara iku metu saka cara nabuh kang beda-beda.
Kendhang batangan utawa
kendhang ciblon iku kendhang sing nduwe ukuran sedheng, luwih cilik sithik
dibandhing kendhang ageng lan kendhang sabet. Swara kendhang iki luwih dhuwur
dibandhing kendhang ageng. Kendhang ikimuga umum disebut kendhang ciblon. Kendhang
ciblon biasane ditabuh kanggo ngiringi tari/joged lan gendhing. Swara gendhang
batangan padha karo swara kendhang umume lan jinising swara iku metu carane
nabuh kang beda-beda.
Kendhang wayangan utawa
kendhang sabet/kosek iku kendhang sing nduwe ukuran sedheng, luwih cilik sithik
dibandhing kendhang ageng ning luwih gedhe sithik dibandhing ciblon. Kendhang sabet
ngasilake swara kang luwih dhuwur dibandhing kendhang ageng. Kendhang iki
biasane ditabuh kanggo ngiringi pagelaran wayang.
2.
Wujud Wilahan
Gamelan sing
wujude wilahan inggih punika Gender, Slenthem, Gambang, Demung, Saron, Peking. Carane
nabuh dithuthuk.
GENDHER
Gendher iku
perangkat gamelan Jawa kang kasusun ing papan kaya ayunan lan ing ngisore ana
tabung/silinder kang fungsine kanggo ngatur gema swarane. Tabung/silinder iku
umume digawe saka pring lan wesi tipis. Gender iki wujude meh padha karo
Slenthem.
Slenthem iku
kagolong gamelan wujud balungan kang ngasilake swara alus katimbang balungan
liyane (saron). Wujud slenthem iki meh padha karo gender.
GAMBANG
Wujud gambang iki meh padha saron ning luwih gedhe tur
dawa lan wilahane digawe saka kayu. Jaman mbiyen ana gambang kang wilahane
digawe saka tosan utawa logam, nanging saiki wis ora ana maneh. Ukuran wilah
gambang udakara 29 cm nganti 58 cm. Wilah kang luwih gedhe iku swarane luwih
tendah lan kabeh cacahe wilahan gambang ana 19 nganti 20 wilah. Dene tabuh
gambang iku luwih dawa dibandhing tabuh liyane inggih punika kira-kira 35 cm.
SARON
Saron
iku prangkat gamelan wujud wilahan
logam kang kasusun sandhuwure rancakan kayu. Ana 3 jinis saron inggih punika:
Saron Demung, Saron Barung/Ricik, lan Saron Penerus/Peking.
Saron Demung iku
jinis saron kang paling gedhe ukurane. Wilah saron demung iki paling gedhe ing
kelompok saron (balungan) inggih punika ukurane kira-kira 35,5 cm dawa lan
lebar 9 cm. Ing kelompok saron/balungan, saron demung iku ngasilake swara
paling cendhek.
Saron Barung utawa
saron ricik iku prangkat gamelan jinis saron tengah-tengah inggih punika
antarane peking lan demung. Wilah saron barung iki luwih gedhe dibandhing saron
penerus ning luwih cilik dibandhing saron demung. Wilah kang luwih dhuwur
swarne, ukurane luwih cilik. Saron barung ngasilake swara luwih dhuwur saoktaf
dibandhing saron demung.
Saron penerus (Peking)
iku jinis saron kang paling cilik. Wilah saron panerus iku luwih cilik
tinimbang saron barung lan demung, nanging wilahane luwih kandel. Wilah kang
luwih dhuwur swarane, ukurane luwih cilik. Wilah saron panerus kang paling
cilik dawane watara 18 cm lan amba 4 cm. Saron panerus ngasilake swara luwih
dhuwur saoktaf dibandhingake karo saron barung.
3.
Wujud Wilahan Pencon
Gamelan sing
wujude wilahan pencon inggih punika Slentho, Gong Kemodhong, Kecer. Cara nabuhe
dithuthuk.
GONG KEMODHONG
Gong wujud wilahan ngangge pencu, dipunrenteng ngangge
pluntur, dipunkancing sindik, dipunpantheng dhateng rancakan ing salabatipun
kaparingan klenthing kangge resonator.
KECER
Kecer inggih punika perangkat gamelan ditangkubake ing
pasangane. Kecer iku biasane ditabuh kanggo ngiringi lelagon dolanan ing
pagelaran karawitan.
4.
Wujud Pencon
Gamelan sing
wujude Pencon inggih punika Bonang, Kethuk, Kenong, Kempyang, Kempul, Suwukan, Gong.
Cara nabuh dithuthuk, jagur.
BONANG
Bonang iku salah sawijining perangkat gamelan kang wujude
arupa pencon. Bonang iku ditata dadi rong baris, saben sabaris gamelan slendro
ana 5 pencon lan uga kang ana 6 pencon, dadi cacahe kabeh ana 10 utawa 12. Dene
saben sagaris gamelan pelog ana 7 pencon lan cacahe kabeh ana 14. Wujude bonang
iku ana 3, inggih punika bonang panembung kang wujude paling gedhe, bonang
barung kang wujude luwih cilik saka bonang panembung, bonang penerus minangka
bonang kang cilik dhewe. Gedhe cilike wujud pencon bonang mau mratandhani
asiling swara/karakter bonang siji lan sijine. Bonang kang asring kanggo
mbukani gendhing inggih punika bonang barung.
KETHUK LAN KEMPYANG
Kethuk
lan kempyang iku perangkat gamelan
wujud pencon kang kasusun ing papan kaya ayunan, dadi cara natane mirip karo
kenong lan bonang. Rancakan kethuk-kempyang iku luwih cendhek dibanding kenong.
KENONG
Kenong
iku perangkat gamelan wujud pencon
kang kasusun ing papan kaya ayunan, dadi cara natane mirip karo bonang,
kempyang, lan kethuk. Ing kelompok perangkat gamelan kang diayun iki, kenong
nduwe ukuran sing paling gedhe.
KEMPUL
Kempul
iki biasane digantung kaya umume
perangkat gong. Kempul iki cacahe gumantung jinis pagelarane, dadi ora mesthi. Bentuke
kaya gong nanging luwih cilik lan diameter umum kira-kira 45 cm. Kempul ngasilake
swara kang luwih dhuwur tinimbang gong, kempul kang ukurane luwih cilik swarane
luwih dhuwur maneh.
GONG
Gong iku
piranti gamelan Jawa kang ditabuh, digawe saka tosan, lan nduwe ukuran kang
gedhe dhewe. Piranti iki biasane diappanake ing mburi dhewe, digantung ing
gayor kang umum digawe saka kayu ukuran gedhe. Ana loro jinis gong inggih punika:
gong ageng lan gong suwuk. Wujude bunder, permukaane rata ning ana tonjolan ing
tengah-tengah. Gong nduwe swara kang gedhe dhewe lan nadhane paling cendhek
tinimbang nadha piranti gamelan liyane. Gong ditabuh kanggo aweh tekanan ing
bageyan tinentu (umume akhir) iringan musik gamelan Jawa, dadi arang banget
ditabuh (ora terus-terusan) nanging ditabuh ing selang waktu tinentu. Prangkat musik
tradhidional iki uga nduwe fungsi liya yaiku kanggo tandha paresmian utawa
pembukaan acara.
Gong ageng iku
perangkat gamelan kang ditabuh lan kang paling gedhe diametere udakara 80
nganti 100 cm utawa sekitar 24 inci. Gong ageng lan gong suwuk biasane
digaantung ing bagian mburi. Wujud gong ageng padha karo gong umume inggih
punika bunder. Gong ageng iki nduwe nada paling rendah dibanding swara piranti
gamelan liyane lan ditabuh kanggo tandha akhir gendhing kang umum diarani
gongan.
Gong suwukan utawa
siyem iku perangkat gamelan kang ditabuh lan nduwe ukuran sing paling gedhe
sawise gong ageng kanthi diameter 50 nganti 60 cm. Gong suwuk iku biasane
digantung ing bagian mburi bareng karo gong ageng. Wujud gong suwuk iki padha
persis karo gong ageng nanging ukurane luwih cilik. Gong suwuk iki nduwe nada
luwih dhuwur dibanding gong ageng.
5.
Wujud Kawatan
Gamelan sing
wujude Kawatan inggih punika Rebab, Siter, Clempung. Cara nabuh Rebab digesek
dene Siter lan Cemplung dipethik/cuwik.
REBAB
Rebab
iku wujuding perangkat gamelan kang
cara nabuhe dikosok (digesek). Rebab iku gunane kanggo murba lagu, gawe variasi
lagu, lan uga kanggo mbukani gendhing.
CELEMPUNG
Celempung
iku piranti gamelan kang cara
nabuhe dipetik padha karo siter, cacah senare ana 11 lan 13 pasang. Celempung iki,
bebarengan karo siter dadi piranti utawa ing gamelan. Ing pagelaran gamelan,
piranti iki kalebu kelopok penerusan lan nduwe tempo kang padha karo gambang
inggih punika tempo cepet. Ukuran celempung dawane kira-kira 90 cm, nduwe 4
penyangga. Dadi, dibanding siter, celempung iku kira-kira ping telu luwih dawa.
Celempung disetel pasangan ing laras pelog lan slendro. Nada celempung iku
saoktaf ing ngisore siter cendheke.
6.
Wujud Pipa
Gamelan sing
wujude Pipa inggih punika Suling. Cara ngungelaken disebul.
SULING
Suling
iku kalebu piranti musik kang
disebul, fungsine kanggo variasi melodi. Ing musik gamelan, suling iku kagawe
saka bahan pring, dawane kira-kira setengah meter. Swara suling diasilake saka
rongga angin digeterake liwat sebulan angin. Frekuensi gelombange gumantung
karo ukuran dawa rongga angin ing digeterake.
KEMANAK
Kemanak
inggih punika perangkat gamelan
kang wujude memper gendhang. Kemanak iku biasane ditabuh kanggo ngiringi
bedhayan.
Komentar
Posting Komentar