Cerkak
CERITA CEKAK
Cerita cekak utawi ingkang asring
kacekak ‘Cerkak’, punika salah setunggaling wujud prosa naratif fiktif. Cerita
cekak inggih punika ringkes saha lajeng dhateng ancasipun, menawi
dipuntandhingaken kaliyan wohing kasusastran fiksi ingkang langkung panjang, kados
dene Novella (kanthi teges modern) saha novel. Amargi cekakipun cerkak-cerkak
ingkang sukses ngendelaken teknik-teknik sastra kados dene tokoh, plot, tema, basa, saha insight kanthi langkung wiyar
tinimbang karya fiksi ingkang langkung panjang.
Miturut sujarahipun cerkak punika
wiwitanipun saking tradhisi cariyos lisan ingkang misuwur. Cariyos-cariyos
kasebat limrahipun kaandharaken kanthi wujud geguritan ingkang wonten
wiramanipun. Wirama kasebat gadhah paedah minangka piranti kangge tetulung supados
tiyang saged ngenget-enget cariyosipun. Perangan cerkak saking cariyos-cariyos
punika punjeripun saking perangan naratif ingkang kaandharaken wonten ing
kalodhangan ingkang cekak. Sedaya cariyosipun nembe kemawon saged
dipunmangertosi rikala sedaya cariyos punika sampun dipuncariyosaken.
Wujud sanes saking cerkak inggih
punika anekdot. Anekdot punika popular rikala jaman Romawi. Anekdot punika
gadhah piguna kados dene saloka, minangka cariyos realistis ingkang cekak,
ingkang gadhah setunggal ancas utawi piweling.
Cerita cekak limrahipun kirang kompleks tinimbang Novel. Cerkak ingkang
limrah cariyosipun namung kadadosan saking setunggal pragmen/adegan, gadhah setunggal plot utawi alur, setting ingkang tunggal,
cacahing paraga ingkang winates, cakupan wekdalipun ugi cekak. Menawi
kawujudaken cariyos ingkang langkung wiyar, cariyosipun gadhah suraos tartamtu
saking struktur dramatis, inggih punika Eksposisi
(ingkang nglantaraken setting, wekdal
saha paraga baku), Komplikasi (kadadosan
ing salebeting cariyos ingkang nepangaken konflik),
krisis (wekdal ingkang nemtokaken
paraga baku anggenipun tumindak rikala ngadhepi konflik), klimaks (punjering
cariyos ingkang dados perangan ingkang wigati piyambak),wasana (peranganing
cariyos rikala konflik saged
karampungaken).
Cerkak saged gadhah pola ajeg saged
ugi boten. Kados dene cariyos-cariyos ingkang langkung panjang, plot saking cerkak ugi gadhah klimaks. Ananging pungkasanipun cariyos
saking saperangan cerkak limrahipun mardika saha saged ugi ngandhut piweling.
Titikan cerkak beda-beda miturut ingkang nganggit. Cerkak gadhah kalih unsur
inggih punika:
Unsur Intrinsik
Unsur
intrinsik inggih punika unsur ingkang wonten ing salebeting cerkak piyambak.
Ingkang
kalebet unsur intrinsik:
1.
Tema inggih
punika underaning cariyos ingkang dipunpitados saha dipundadosaken underaning
cariyos.
2. Latar
(Setting) inggih punika panggenan, wekdal,
swasana, ingkang wonten ing salebetipun cerkak. Cariyos punika kedah cetha,
wonten pundi kadadosanipun, wekdal kadadosanipun saha swasana sarta kawontenan
rikala kadadosan kasebat kalampahan.
a. Latar papan,
tuladha:
Omah kang bakal dikontrakake iku omah
loji kang mapan ana ing sakulone kali Progo. Wangune bae biyen bangunan iki
tilas tinggalane Walanda katitik bangunane njero sarwa jembar.
b. Latar wekdal,
tuladha:
Srengenge ing mangsa panas kaya ing
wulan Oktober ngono panase jumepret.
c. Latar kawontenan,
tuladha:
Kenthong titir marambah-rambah suwarane
wong lanang, wadon, gedhe, cilik padha pating jlerit golek keslametan.
“Tulung......, tulung .......,”
dibarengi udan gedhe. Angin tumiyup kaya prahara, pating kreyot omah padha
ambruk mbaka siji.
3. Alur
(Plot) inggih reroncening kadadosan ingkang
wonten ing salebeting cariyos.
Alur
kaperang dados 3 inggih punika:
a. Alur Maju
inggih punika reroncening kedadosan ingkang urutanipun manut kaliyan urutaning
wekdal kadadosan ingkang wonten ing cariyos utawi cariyosipun tansah lumampah
majeng.
b. Alur Mundur
inggih punika reroncening kedadosan ingkang urutan kadadosanipun boten miturut
urutan wekdal kadadosan utawi cariyos ingkang lampahipun mundur.
c. Alur Campuran
inggih punika campuran antawisipun alur maju kaliyan alur mundur.
Alur punika kaperang dados
pinten-pinten tataran, inggih punika:
a. Pangantar inggih
punika perangan cariyos ingkang awujud gegambaran wekdal, panggenan saha
kadadosan ingkang wonten ing wiwitanipun cariyos.
b. Wiwitaning
prekawis inggih punika peranganing cariyos ingkang minangka gegambaran prekawis
ingkang dipunadhepi dening paraga cariyos.
c. Klimaks inggih
punika prekawis ingkang wonten ing cariyos ingkang minangka underaning cariyos.
d. Antiklimaks inggih
punika prekawis sekedhik mbaka sekedhik sampun saged dipunlampahi, raos
sumelang ugi sampun wiwit ical.
e. Resolusi inggih
punika prekawis sampun saged karampungaken.
4. Watak inggih
punika gegambaran watak utawi karakter paraga-paraga ingkang wonten ing
cariyos, bab watak punika saged dipuntingali saking tigang aspek, inggih
punika:
a. Pacelathon
paraga
b. Gegambaraning
paraga
c. Gegambaraning
blegeripun paraga
Kangge
nggambaraken watak wantuning setunggaling paraga, panyerat limrahipun
ngginakaken teknik:
a. Teknik analitik, watak
wantuning paraga kagambaraken kanthi langsung dening panyerat. Tuladha:
Jenenge bocah iku Tina Talisa, klambine
kembang-kembang ireng, sumringah polatane, rambute ireng ngrembyak sapundhak,
rai lonjong kulite resik. Ayu.
b. Teknik dramatik, watak-wantuning
paraga kagambaraken kanthi:
1) Nggambaraken
bab badan saha tindak-tandukipun
2) Nggambaraken
lingkungan gesangipun paraga
3) Basa
ingkang kaginakaken paraga
4) Cara
anggenipun mikir saking paraga
5) Cara
wontenipun paraga sanes.
5. Nilai
(amanat)/ piwulang
luhur inggih
punika piweling ingkang badhe kaaturaken dening panganggit lumantar cariyos utawi
piwulang ingkang badhe kaparingaken dhateng soksintena ingkang purun maos
cariyos dening panyerat.
6. Cara panyerat nyariyosaken (sudut pandang / point of View), inggih punika kalenggahanipun panyerat rikala
nyariyosaken. Point of view punika
wosipun kapantha dados kalih, inggih punika:
a. Minangka
tiyang ingkang kapisan, panyerat ndherek minangka paraga ing cariyos ingkang
kacariyosaken. Tuladha:
Layang saka Galuh lagi bae dakwaca,
layang iku gumlethak ana ing meja sinauku. Layang iku bisa ngilangi rasa lungkrahku.
b. Minangka
tiyang ingkang ketiga, panyerat minangka dhalang ing cariyosipun. Tuladha:
Sore iku Pak Pana katon sayah banget,
sayah ragane ya sayah penggalihe, lungguh ana kursi tamu dikancani garwane.
Sedhela-sedhela watuk, ambegane kaya seseg sengkil sanadyan bola-bali wis
diunjal. Limang dina maneh Pak Pana arep duwe gawe mantu putra putrine sing
ragil kang aran Sri Pamulatsih.
7.
Gaya
bahasa/lelewaning basa
Unsur Ekstrinsik
Unsur
ekstrinsik inggih punika unsur-unsur ingkang wontenipun ing sanjawinipun
cariyos, ananging gadhah pangaribawa ingkang boten langsung ing cariyos
punika. Unsur ekstrinsik punika:
a.
Nilai-nilai
ing salebeting cariyos (agami, kabudayan, politik,
ekonomi)
b. Latar belakang gesangipun panganggit
c.
Kahanan sosial rikala cariyos
punika dipundamel.
Nemtokaken punapa ingkang saged dipundadosaken
titikan anggenipun milah cerkak saking wujud cariyos fiksi sanesipun ingkang langkung panjang taksih dados pirembagan
para sastrawan. Salah satunggaling
teges saking cerkak inggih punika kedah saged dipunwaos ngantos rampung ing
setunggaling wekdal rikalanipun lelenggahan. Teges-teges sanesipun nyebutaken
cekak saha panjangipun saged katingal saking cacahipun tembung-tembung inggih
punika 7.500 tembung. Ananging menawi katingal saking karya kontemporer cerkak punika umumipun karya
fiksi ingkang panjangipun boten langkung saking
20.000 tembung saha boten kirang saking 1.000 tembung. Cariyos ingkang
cacahipun kirang saking 1.000 tembung kagolong genre fiksi kilat (flash fiction). Cariyos fiksi
ingkang nglangkungi wates cacahing tembung, cerkak makaten punika kagolong novelette, novella utawi novel.
Contoh Cerkak:
Sing Nandur Bakal Ngundhuh
Esuk iki langite katon isih peteng, pedhute kandel banget,
lan hawane uga adhem banget. Nanging, kuwi kabeh ora nyuda kekarepane Bu Umi
kanggo dodol pohong menyang pasar. Sanadyan gaweyan iku abot, nanging Bu Umi ora
tau nggresula. Bu Umi saiki mung urip karo putrane sing isih kelas I SMP. Bu
Umi ditinggal bojone wis pitung taun suwene, amarga bojone Bu Umi duwe bojo
liya. Kuwi uga dadi pawadan Ilham, putrane Bu Umi, luwih milih urip melu ibune.
Bu Umi biyasane menyang pasar jam setengah lima esuk. Ilham
saben dina ngrewangi ibune nggawa dagangan menyang pasar, amarga pohung sing
digawa kira-kira setengah kwintal. Sawise ngeterake dagangan, Ilham bali
menyang ngomah kanggo siyap-siyap mangkat sekolah. Ilham kalebu bocah sing
pinter lan sregep, saengga Ilham bisa sekolah ning SMP sing mutune paling apik
lan dadi sekolah unggulan ing kabupaten.
Dina iki dagangan Bu Umi lagi sepi, amarga lagi mangsa
rendheng saengga akeh pohung sing kebanjiran lan dadi ora enak dipangan. Wektu
iki Ilham lagi butuh bayaran kanggo tuku buku lan seragam anyar. Bu Umi mung
bisa sabar ngadhepi kuwi kabeh mau lan ngupayakake golek gaweyan liya sing bisa
disambi dodol pohung. Bu Umi wis siyap-siyap ngukuti dagangane amarga wis jam
sanga esuk. Nanging, Bu Umi mandheg sedhela amarga ana bocah cilik sing nangis
neng ngarepe. Bu Umi banjur nyedhaki bocah kuwi mau.
“Hlo, ngapa nangis, Ndhuk?” pitakone Bu Umi marang bocah
kuwi.
“Aku nggoleki ibuku,” semaure nganggo basa ngoko amarga
durung ngerti basa krama.
“Hla Ibumu sapa? Kepriye bisa pisah karo ibumu?” Bu Umi takon
meneh marang bocah kuwi karo ngajak lungguh menyang lincak sing dinggo dodol Bu
Umi.
“Aku pengin tumbas permen, aku nggoleki sing dodol permen.”
semaure bocah kuwi karo isih nangis.
“Hla wis sida tuku permen?” pitakone Bu Umi karo njupuk
wedang kanggo bocah kuwi.
Bocah iku mung gedheg lan malah tambah banter nangise.
“Oo… ya wis kowe nunggu ning kene wae karo ngombe wedang iki
dhisik, Ibu arep numbasake permen kanggo kowe lan nggoleki ibumu dhisik ya?”
welinge Bu Umi menyang bocah kuwi.
Sawise bocah iku meneng nangise, Bu Umi banjur tuku permen.
Sanadyan regane larang, Rp5.000, nanging Bu Umi tetep numbasake permen kanggo
bocah kasebut. Bu Umi ora tega karo bocah sing lagi nangis kuwi. Ing tengah
pasar Bu Umi ngerti ibu-ibu sing katon bingung. Bu Umi marani ibu-ibu mau.
“Nyuwun sewu, menapa panjenengan nembe madosi putranipun?”
pitakone Bu Umi marang ibu-ibu kuwi.
“Inggih leres, Bu. Menapa panjenengan mangertos anak kula?”
ibu-ibu mau noleh menyang Bu Umi sing nakoni saka mburine.
“Menika wonten bocah putri ugi madosi ibunipun. Menapa leres
putranipun panjenengan?” pitakone Bu Umi kanthi ngeterake menyang papan sing
dinggo dodol Bu Umi.
“Ya ampun, Ndhuk. Kowe ning ngendi wae? Ibu sing nggoleki
nganti bingung banget.” Bu Nurul, ngono asmane ibu-ibu kuwi, langsung
nggendhong anake kuwi mau sing wis ora nangis.
Bu Umi njlentrehake kadadean mau marang Bu Nurul.
“Matur nuwun sanget nggih, Bu. Amargi sampun njagi anak
kula,” Bu Nurul nyalami tangane Bu Umi kanthi mesem, bungah.
“Inggih Bu, sami-sami,” wangsulane Bu Umi kanthi menehake
permen marang bocah kuwi mau.
Sawise Bu Nurul lan anake pamitan arep bali, Bu Umi nerusake
nata dagangane sing arep digawa bali. Nalika tata-tata, Ilham nyusul menyang
pasar amarga kepengin mbyantu ibune nggawa dagangan sing isih akeh. Dina iki
lagi ana rapat kanggo guru ing sekolahe Ilham, saengga kabeh muride bali luwih
cepet.
Saka njero mobil, Bu Nurul isih nggatekake Bu Umi karo Ilham
sing lagi nglebokake pohung ning bagor. Ing batine, Bu Nurul gumun karo Bu Umi
sing gelem tetulung marang wong sing durung tau ketemu.
Esuk-esuk Ilham arep mangkat sekolah, nanging atine tansah
susah amarga durung bisa mbayar buku lan seragam. Bu Umi ngerti apa kang lagi
dirasakake putrane.
“Le, Ibu ngerti kowe lagi susah amarga bayaranmu kuwi.
Nanging, Ibu saiki durung duwe dhuwit sing ganep kanggo mbayar. Ibu rencanane
mengko arep nyilih dhuwit menyang budhemu dhisik. Dadi yen dina iki Ibu entuk
silihan dhuwit, sesuk kowe bisa mbayar buku lan seragam,” ngendikane Bu Umi
marang Ilham.
“lnggih Bu, kula nyuwun ngapunten sampun ndadosaken Ibu
susah.”
“Iki wis dadi tanggung jawabe Ibu. Dadi kowe ora usah njaluk
ngapura,” Bu Umi nglipur putrane supaya ora sedhih maneh.
“Nggih Bu, kula badhe mangkat sekolah rumiyin,” Ilham pamitan
lan salim marang ibune.
Nalika sayah ngaso, Ilham menyang perpustakaan ing sekolahe.
Ing kono uga ana Bu Nurul. Bu Nurul ing sekolahe Ilham amarga Bu Nurul iku
garwane kepala sekolah ing kono. Bu Nurul ngerti yen Ilham kuwi putrane Bu Umi
amarga wis tau weruh nalika ning pasar.
Bu Nurul nyawang Ilham kayane lagi susah, banjur arep
nyedhaki Ilham nanging bel tandha mlebu kelas wis muni. Bu Nurul ora sida
nemoni Ilham. Bu Nurul wis bisa ngira-ira yen Ilham lagi mikirake bayaran
amarga minggu iki telat-telate mbayar.
Bu Nurul banjur menyang kantor tata usaha (TU) lan nakokake
bayaran sekolahe Ilham sing durung lunas. Bu Nurul kepengin mbiyantu mbayar
buku lan seragame Ilham, nanging sadurunge kudu takon dhisik marang Ilham.
Nalika bali sekolah, Ilham dikon menyang kantor TU kanggo
nemoni Bu Nurul. Amarga durung ngerti apa pawadane dheweke diceluk menyang TU,
atine Ilham dadi dheg-dhegan. Banjur diterangake yen bayarane arep dilunasi Bu
Nurul kanggo wujud matur nuwune marang ibune Ilham. Ilham seneng banget lan
njaluk idin arep matur marang ibune dhisik.
Sawise Ilham matur marang ibune, Bu Umi kaget. Lan kanggo
rasa ngurmati, Bu Umi menyang sekolahe Ilham lan nakokake piwelinge Bu Nurul
rikala wingi. Bu Nurul wektu iku uga ana ing sekolah.
“Bu Umi, kula badhe nyuwun pirsa menapa kula angsal mbiyantu
panjenengan anggenipun mbayar buku lan seragamipun Ilham? Menika kangge wujud
matur nuwun kula dhateng panjenengan ingkang sampun mbiyantu njagi anak kula
nalika wonten peken,” pitakone Bu Nurul kanthi alus supaya ora nglarani atine
Bu Umi.
“Saderengipun matur nuwun, ananging kula menika ikhlas
mbiyantu panjenengan lan boten gadhah gegayuhan menapa-menapa,” ngendikane Bu
Umi.
“Inggih Bu, ananging menika ugi kangge bebungah Ilham amargi
sampun dados juwara setunggal ing sekolah menika.” Bu Nurul wis ngerti yen
Ilham duwe prestasi kang apik lan dhuwur ing sekolah.
“Alhamdulillah, menawi kados mekaten, kula ngaturaken matur
nuwun sanget awit bebungah menika, Bu,” wangsulane Bu Umi sinambi mbrebes mili.
“Kula ingkang kedahipun ngaturaken matur nuwun dhateng
panjenengan,” ngendikane Bu Nurul.
“Inggih Bu, sami-sami,” Bu Umi lan Bu Nurul banjur salaman.
Bu Umi ora ngira yen tumindake sing kanggone ora sepira kuwi
bisa diwales kanthi kaya mangkono. Bu Umi tansah percaya yen apa wae kang
dilakoni ing donya iki mesti bakal diwales kaya sing ditindakake, kaya
unen-unen: apa sing ditandur, ya kuwi sing bakal diundhuh.
Penulis : Kusmira Dwi Ayuani
Betting Strategy: 5 best strategies to make money online
BalasHapus1. Learn how to bet on 경주 출장샵 sports, and learn how to use bet365 promo code, 김해 출장마사지 odds comparison, 광주광역 출장마사지 and best odds. By 상주 출장안마 reading our review, 밀양 출장샵 you can find the